Social Tools – aplikacje społecznościowe

Aplikacje społecznościowe – Facebook, Google Plus, NK

O ile w przypadku działań marketingowych dysponujemy całym arsenałem wskaźników, które mierzą ich efektywność, o tyle w obszarze social media sprawa nieco się komplikuje. Dla klasycznej kampanii produktowej realizowanej za pośrednictwem mediów tradycyjnych, jedną z najbardziej kluczowych zmiennych jest ROI, której wielkość mierzona jest m.in. na podstawie wzrostu sprzedaży. Media społecznościowe pełnią jednak inną rolę, a mianowicie budują świadomość i rozpoznawalność marki. Czy więc w tym przypadku mówienie o ROI jest zasadne?

Nie raz zastanawiano się – co jest ważniejsze zbudowanie wielotysięcznej społeczności wokół konkretnego fanpage (co można uzyskać m.in. dzięki kampanii reklamowej na Facebooku) czy też zgromadzenie mniejszej grupy, składającej się jednak z aktywnych i chętnie udzielających się na profilu osób. Pierwszy wariant zdecydowanie buduje zasięg, drugi – lojalność i zaangażowanie. W którym jednak przypadku czas i pieniądze zainwestowane w moderowanie i budowanie profilu okażą się zagospodarowane bardziej efektywnie?

W przeciągu ostatnich miesięcy właśnie na takie pytania starały się odpowiedzieć zarówno Google jak i Adobe, wykorzystując własne narzędzia, które dostarczyłyby marketerom odpowiednich danych, na podstawie których możnaby dokonać estymacji efektywności działań w Social Media. Dane te miałyby dawać lepszy i zdecydowanie dokładniejszy obraz efektywności działań, niż ma to miejsce w przypadku zwykłego liczenia komentarzy, „like’ów”, „+1″ czy „tweetów”.

Takim narzędziem ma być m.in. wypuszczony na rynek kilka dni temu nowy produkt należący do pakietu Adobe Digital Marketing Suite— Adobe Social. Z założenia łączy on funkcje publikowania w serwisach społecznościowych z funkcjami monitorowania efektywności działań, kupowania reklam w serwisach społecznościowych oraz przeprowadzania analiz umożliwiających połączenie działań w mediach społecznościowych z wynikami biznesowymi. Jak narazie Adobe Social stanowi jedną taką platformę, służącą z jednej strony do koordynacji wspólnych działań, zaś z drugiej do mierzenia i optymalizacji strategii komunikacji w mediach społecznościowych oraz zarządzania nimi.

Czego możemy oczekiwać po Adobe Social?

Przede wszystkim usprawnienia i centralizacji publikowania w różnych serwisach społecznościowych; koordynacji działania aplikacji społecznościowych na różnych platformach, integracji tworzenia reklam, monitorowania i moderowania dyskusji, importowania danych analitycznych z serwisów Facebook, Twitter, Pinterest, Google+ oraz blogów i innych platform społecznościowych, a nawet monitorowania nastawienia dyskutujących oraz otrzymywanie powiadomień o istotnych trendach. Ułatwione ma być również tworzenie i wdrażanie aplikacji społecznościowych bez potrzeby prowadzenia prac projektowych czy programistycznych oraz powiązane z tym bezpośrednie mierzenie wpływu interakcji i zaangażowania w mediach społecznościowych na zachowanie klientów w całym procesie dokonywania zakupów.

Pakiet dostępny będzie na rynku w drugiej połowie tego roku. Ciężko wyrokowac w tej chwili na ile jest on skuteczny, jedno jest jednak pewne. Już teraz warto się nim zainteresować;)

Categories: Nowości

Leave a Reply